Hamina 1810 -peli on fantasia-aiheinen roolipeli. (Fantasia = Mielikuvitukseen perustuva teos. Roolipeli = vuorovaikutteisen tarinankerronnan muoto, jossa osallistujat eläytyvät kuvitteellisten hahmojen rooliin.)
Pelissä pelataan nuorukaisella, joka on asunut Haminassa. Riittämättömien työelämätaitojen vuoksi hänet on lähetetty saariseikkailulle, jonka aikana omaksutaan työelämä- sekä selviytymistaitoja. Pelin tavoitteena on kehittyä potentiaalisena työntekijänä ja lopulta päästä takaisin Haminaan. Lautturi kuljettaa pelaajan ensimmäiseen etappiin Majakkasaarelle, josta seikkailu alkaa.
Pelissä on kolme hahmoluokkaa, josta pelaaja voi valita mieleisensä. Köyhä, keskiluokka tai aatelinen. Hahmoluokka vaikuttaa pelikokemukseen monella tapaa, antaen erilaisia mahdollisuuksia toimia pelissä. Pelihahmolle annetaan nimi, sekä hahmolle voi valita erilaisia ominaisuuksia, jotka voivat olla fyysisiä ominaisuuksia tai luonteenpiirteitä. Pelaajan on pidettävä huolta hahmon resursseista, joita on terveys, energia, nälkä ja mielenterveys. Näiden lisäksi hahmo tarvitsee rahaa, jota tienataan tekemällä töitä.
Hamina 1810 peliä on kehitetty Matti- ja Summa-hankkeiden yhteistyönä. Waypoint-hankkeessa peliä laajennettiin ja siihen rakennettiin ns. ohjausmoduuli.
Hamina 1810 pelin sisältöä jatkokehitettiin Waypoint-hankkeessa, täydentämällä ja laajentamalla työelämään ohjaavaa sisältöä. Peliin kehitettiin ns. ohjausmoduuli. Ohjausmoduulin tarkoitus on antaa pelaajalle sekä ohjaajalle hyödyllinen työkalu työelämätaitoihin liittyen. Pelitarinan kautta tutustuminen aiheeseen on erilainen näkökulma, kun esimerkiksi perinteisen paperisen CV:n laatiminen käsin. Työelämätaitojen oppiminen ja niiden oivaltaminen pelin kautta ovat ohjausmoduulin päätavoitteita.
Roolipeliseikkailun aikana pelaaja hyödyntää oikean maailman tietoa suhteessa pelinmaailmaan. Vaikka kyseessä on mielikuvituksellinen fantasiaroolipeli, oikean elämän asioita ja tahoja löytyy pelistä: esimerkiksi virkamies ja lakimies, sekä Kela ja TE-toimisto.
16-29 -vuotiaat työttömät nuoret mukana
Pelin sisältöä on rakennettu nuorten työpajoilla, johon on osallistunut 16-29 vuotiaita työttömiä nuoria. Työpajoja on pidetty Kouvolassa, Kotkassa ja Haminassa. Työpajoilla nuoret ovat kehittäneet Hamina 1810 -peliin sisältöä, esim. pelihahmoja, pelissä esiintyviä tehtäviä tai muita asioita. Työpajalla kehitetyt luonnokset ja ideat on toteutettu peliin pelinkehitystiimin toimesta.
Peliä on ollut nuorten lisäksi kehittämässä Xamkin Game Design -linjan opiskelijoita, sekä TKI-puolen henkilöstä. Tervetuloa kokeilemaan peli- ja työelämätaitojasi Kuusankosken Kotiseututalolle 5.-29.5.2022!